Klagomålshantering
Enligt skollagens 4:e kapitel, § 8 ska huvudman för förskola ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot verksamheten. I vår verksamhet finns alltid möjlighet till förbättring. Ett systematiskt arbete med synpunkter och klagomål ger goda möjligheter att både uppmärksamma brister i verksamheten och kunna arbeta förebyggande på förskole- och huvudmannanivå. För att kunna vidareutveckla verksamheten på Trollängens förskola är det viktigt att vi får ta del av synpunkter och klagomål så att åtgärder kan vidtas. I vårt systematiska kvalitetsarbete ingår att kontinuerligt förbättra och utveckla verksamheten. Vår klagomålshantering är därför en viktig del av det förbättringsarbetet. Alla synpunkter och klagomål tas hand om och utreds.
Förskolans klagomålsblankett
- Finns på förskolans webbsida Trollängens förskolas klagomålsblankett
- Ges alltid till förälder eller annan person i samband med att klagomål framförs.
Klagomål/synpunkter, utredning, åtgärder, uppföljning
- Klagomålet kan ske på förskolan webbsida, skriftligt på förskolans klagomålsblankett. Klagomålet kan lämnas anonymt.
- I första hand ska du vända dig till pedagogen på ditt barns avdelning eller rektor/huvudman.
- Klagomål kan även lämnas direkt till rektor/huvudman.
- Rektor/huvudman ansvarar för att en utredning görs och att eventuella åtgärder vidtas.
- Den klagande ska få en återkoppling inom tre veckor.
- Uppföljning av vidtagna åtgärder ska ske inom en tidsatt period som överenskommits med den klagande.
- Rektorn/huvudman är ansvarig för att beslutande åtgärder fullföljs och att de dokumenteras.
- För anmälan, utredning och dokumentation används blanketten ”Klagomålsblankett” som arkiveras av rektorn/huvudman.
- Om den klagande inte är nöjd med förskolans åtgärder kan man vända sig till rektor/huvudman.
- Rektor sammanställer förskolans klagomål och redovisar dessa till huvudmannen.
- Huvudmannen ska analysera klagomålen och vid behov identifiera och besluta om utvecklingsåtgärder
- Vid förskolans årliga utvärdering ska en analys av årets klagomål vara en del av det systematiska kvalitetsarbetet och föranleda utvecklingsåtgärder vid behov, både på förskole- och huvudmannanivå.