Språklighet

Förskolans inriktning är tydliggörande pedagogik med språket i fokus på ett lekfullt sätt. Det svenska språket tillsammans med våra olika modersmål utgör vår grundutbildning. Meningen är att lyfta flerspråkigheten naturligt i vardagen eftersom vi vet att språk är identitetsutvecklande. På vår förskola har vi förmånen av att ha pedagoger med olika modersmål och digitala verktyg som vi använder oss av för att göra det möjligt att lyfta flerspråkigheten i barnens vardag.

"Förskolan ska bidra till att barn som tillhör de nationella minoriteterna och barn med utländsk bakgrund får stöd i att utveckla en flerkulturell tillhörighet. Av skollagen framgår det att förskolan ska medverka till att barn med annat modersmål än svenska får möjlighet att både utveckla det svenska språket och sitt modersmål." Läroplan för förskolan 18

Vi arbetar med tydliggörande pedagogik genom att använda oss av TAKK, bildstöd, lekkartor. Tydliggörande pedagogik förstärker språket och måste därför integreras i ett samspel för att stimulera barns språkutveckling.

Språk och lärande hör oskiljaktigt samman. Vi anser att allt lärande ska ske genom utforskande lek, tema och projekt utifrån barnens intresse och nyfikenhet. Barn utforskar och försöker förstå sig själva och sin omvärld genom lek. De utvecklar tankar och hypoteser som de prövar själva eller tillsammans med andra.

Vi använder oss även av förskolans gemensamma kultur samt barnen och pedagogernas olika bakgrundskulturer genom estetiska uttrycksformer såsom teater, bild, musik och dans. På så vis får barnen möjlighet till att använda sig av både hjärnan och kroppen i mötet med de intryck och upplevelser som de möter under en dag på förskolan.